• slajd2
  • slajd3

Wszystkich odwiedzających serdecznie witamy na naszej stronie.

Wychowanie przez stosowanie konsekwencji

Szkoleniowa rada pedagogiczna: „Kary ranią, konsekwencje wychowują. Jak motywować ucznia do poprawy zachowania?” PNW/rada szkoleniowa

WYCHOWANIE PRZEZ STOSOWANIE KONSEKWENCJI

 (ZAMIAST KARANIA) DO SAMODYSCYPLINY

W dniu 19 marca 2019 r. nauczyciele uczestniczyli w szkoleniowej radzie pedagogicznej na temat: Kary ranią, konsekwencje wychowują. Jak motywować ucznia do poprawy zachowania?” Warsztaty prowadziła pani Anna Wojtun pedagog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sławnie. Podczas warsztatów omówiono konsekwencję w wychowaniu, funkcję wychowawczą kary, dlaczego i jakie kary stosujemy oraz jaki wpływ mają kary na uczucia dziecka?

Zamiast karania:
- Wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka – „Jestem wściekły, że moja nowa piłka została na zewnątrz i zardzewiała”.
- Określ swoje oczekiwania - „Oczekuję od Ciebie, że kiedy pożyczasz moje narzędzia, będziesz je zwracał natychmiast i w dobrym stanie”.
- Wskaż dziecku, jak może naprawić swój błąd - „Ta piła potrzebuje teraz trochę waty szklanej i wiele wysiłku”.
- Daj dziecku wybór (informując je o konsekwencjach) – „Możesz pożyczać moje narzędzia, jeżeli będziesz je oddawał. Inaczej utracisz przywilej korzystania z nich. Decyduj sam”.
- Podejmij działanie - Dziecko: „Tato, Twoja skrzynka z narzędziami jest zamknięta”, Rodzic: Ty mi powiedz, dlaczego?”
- Rozwiąż problem - „Możemy ustalić, że będziesz używał moich narzędzi, kiedy zechcesz, ale ja chcę być pewien, że będą na swoim miejscu, kiedy będę ich potrzebował”.                                       

Sześć kroków rozwiązywania problemów i konfliktów:
•  rozpoznać konflikt i nazwać go,
•  zrozumieć dziecko, jego uczucia i potrzeby,
•  wspólnie poszukać możliwych rozwiązań,
•  krytycznie ocenić propozycje rozwiązań,
•  zdecydować się na najlepsze rozwiązanie,
•  wcielić w życie powziętą decyzję.

Literatura:
1. A. Faber i E. Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, Poznań 1992;
2. J. Sakowska, „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, Warszawa 2008.

Zaproszenie_B.png

Solidarni z Ukrainą

program dla szkoł KOWR

golden5

Lepsza Szkola

 

Caritas

 

folder OK

 

CMI

Projekt Pomorze Zachodnie

Polski Komitet Olimpijski

Szkoła ucząca się

AWF

Laboratorium Przyszłości

Europa mój Dom

Projekt Zabawa Sztuką

UNICEF

UNICEF

Dzwonki

1. 800  -  845
2. 855  -  940
3.   950  -  1035
4. 1050  -  1135
5. 1150  -  1235
6. 1245  -  1330
7. 1335  -  1420
8. 1425  -  1510

Dowozy/Odwozy 

2022/2023

autobus