• slajd2
  • slajd3

Wszystkich odwiedzających serdecznie witamy na naszej stronie.

Wychowanie przez stosowanie konsekwencji

Szkoleniowa rada pedagogiczna: „Kary ranią, konsekwencje wychowują. Jak motywować ucznia do poprawy zachowania?” PNW/rada szkoleniowa

WYCHOWANIE PRZEZ STOSOWANIE KONSEKWENCJI

 (ZAMIAST KARANIA) DO SAMODYSCYPLINY

W dniu 19 marca 2019 r. nauczyciele uczestniczyli w szkoleniowej radzie pedagogicznej na temat: Kary ranią, konsekwencje wychowują. Jak motywować ucznia do poprawy zachowania?” Warsztaty prowadziła pani Anna Wojtun pedagog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sławnie. Podczas warsztatów omówiono konsekwencję w wychowaniu, funkcję wychowawczą kary, dlaczego i jakie kary stosujemy oraz jaki wpływ mają kary na uczucia dziecka?

Zamiast karania:
- Wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka – „Jestem wściekły, że moja nowa piłka została na zewnątrz i zardzewiała”.
- Określ swoje oczekiwania - „Oczekuję od Ciebie, że kiedy pożyczasz moje narzędzia, będziesz je zwracał natychmiast i w dobrym stanie”.
- Wskaż dziecku, jak może naprawić swój błąd - „Ta piła potrzebuje teraz trochę waty szklanej i wiele wysiłku”.
- Daj dziecku wybór (informując je o konsekwencjach) – „Możesz pożyczać moje narzędzia, jeżeli będziesz je oddawał. Inaczej utracisz przywilej korzystania z nich. Decyduj sam”.
- Podejmij działanie - Dziecko: „Tato, Twoja skrzynka z narzędziami jest zamknięta”, Rodzic: Ty mi powiedz, dlaczego?”
- Rozwiąż problem - „Możemy ustalić, że będziesz używał moich narzędzi, kiedy zechcesz, ale ja chcę być pewien, że będą na swoim miejscu, kiedy będę ich potrzebował”.                                       

Sześć kroków rozwiązywania problemów i konfliktów:
•  rozpoznać konflikt i nazwać go,
•  zrozumieć dziecko, jego uczucia i potrzeby,
•  wspólnie poszukać możliwych rozwiązań,
•  krytycznie ocenić propozycje rozwiązań,
•  zdecydować się na najlepsze rozwiązanie,
•  wcielić w życie powziętą decyzję.

Literatura:
1. A. Faber i E. Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, Poznań 1992;
2. J. Sakowska, „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, Warszawa 2008.

Polski Komitet Olimpijski

Szkoła ucząca się

Solidarni z Ukrainą

program dla szkoł KOWR

golden5

Lepsza Szkola

 

Caritas

 

folder OK

 

AWF

Laboratorium Przyszłości

UNICEF

UNICEF

Dzwonki

1. 800  -  845
2. 855  -  940
3.   950  -  1035
4. 1050  -  1135
5. 1150  -  1235
6. 1245  -  1330
7. 1335  -  1420
8. 1425  -  1510

Dowozy/Odwozy 

2024/2025

autobus