Szkoleniowa rada pedagogiczna: „Kary ranią, konsekwencje wychowują. Jak motywować ucznia do poprawy zachowania?” PNW/rada szkoleniowa
WYCHOWANIE PRZEZ STOSOWANIE KONSEKWENCJI
(ZAMIAST KARANIA) DO SAMODYSCYPLINY
W dniu 19 marca 2019 r. nauczyciele uczestniczyli w szkoleniowej radzie pedagogicznej na temat: Kary ranią, konsekwencje wychowują. Jak motywować ucznia do poprawy zachowania?” Warsztaty prowadziła pani Anna Wojtun pedagog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sławnie. Podczas warsztatów omówiono konsekwencję w wychowaniu, funkcję wychowawczą kary, dlaczego i jakie kary stosujemy oraz jaki wpływ mają kary na uczucia dziecka?
Zamiast karania:
- Wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka – „Jestem wściekły, że moja nowa piłka została na zewnątrz i zardzewiała”.
- Określ swoje oczekiwania - „Oczekuję od Ciebie, że kiedy pożyczasz moje narzędzia, będziesz je zwracał natychmiast i w dobrym stanie”.
- Wskaż dziecku, jak może naprawić swój błąd - „Ta piła potrzebuje teraz trochę waty szklanej i wiele wysiłku”.
- Daj dziecku wybór (informując je o konsekwencjach) – „Możesz pożyczać moje narzędzia, jeżeli będziesz je oddawał. Inaczej utracisz przywilej korzystania z nich. Decyduj sam”.
- Podejmij działanie - Dziecko: „Tato, Twoja skrzynka z narzędziami jest zamknięta”, Rodzic: Ty mi powiedz, dlaczego?”
- Rozwiąż problem - „Możemy ustalić, że będziesz używał moich narzędzi, kiedy zechcesz, ale ja chcę być pewien, że będą na swoim miejscu, kiedy będę ich potrzebował”.
Sześć kroków rozwiązywania problemów i konfliktów:
• rozpoznać konflikt i nazwać go,
• zrozumieć dziecko, jego uczucia i potrzeby,
• wspólnie poszukać możliwych rozwiązań,
• krytycznie ocenić propozycje rozwiązań,
• zdecydować się na najlepsze rozwiązanie,
• wcielić w życie powziętą decyzję.
Literatura:
1. A. Faber i E. Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, Poznań 1992;
2. J. Sakowska, „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, Warszawa 2008.