Zajęcia z matematyki drogą eksperymentu dla uczniów klasy I
„Mądre sówki”
Treści zajęć ujęte zostały w trzech działach:
- I Geometria dla najmłodszych
- II Matematyka na co dzień
- III Magiczna matematyka
-
- I Geometria dla najmłodszych
- Dziecko dobrze funkcjonuje w otoczeniu, w którym się czuje bezpieczne i gotowe do nowych wyzwań. Wszelkie przedmioty, zabawki, ubrania, okazy przyrody itp., z którymi obcuje mały uczeń, różnią się od siebie wieloma cechami: wielkością, długością, szerokością, wysokością, kształtem, ciężarem itd., i stanowią doskonały materiał do kształcenia pojęć z zakresu geometrii. Rozwijać i kształtować wyobraźnię przestrzenną poprzez precyzyjnie dobrane ćwiczenia, w których dziecko będzie miało okazję manipulowania różnymi przedmiotami, badania ich właściwości, eksperymentowania. Nauczyciel może rozwijać i kształtować intuicję geometryczną u dzieci poprzez stosowanie m.in.:
- A. Symetrii
- B. Orientacji przestrzennej
- C. Komponowania różnego rodzaju wzorów, kompozycji z różnych figur geometrycznych
- D. Umiejętności segregowania różnego rodzaju przedmiotów, rozpoznawania i badania ich właściwości
- E. Umiejętności dokonywania pomiarów za pomocą różnych miar
- F. Umiejętności konstruowania różnych budowli, figur i brył geometrycznych.
- G. Konstruowania brył geometrycznych według określonych schematów (doświadczenia, dotykanie, klejenie, wycinanie)
- II Matematyka na co dzień
- Matematyka nie jest oderwaną od życia nauką, jest wszędzie i odnosi się do rzeczy, które uczniowie wykonują każdego dnia. Dzieci uczą się szybciej, gdy mogą połączyć pojęcia matematyczne z własnymi doświadczeniami, takimi jak przygotowywanie posiłków, robienie zakupów, pomoc w porządkach domowych.
- III Magiczna matematyka
- Kształtowanie/doskonalenie umiejętności:
- – liczenia i rachowania,
- – przewidywania i logicznego myślenia,
- – odgadywania reguł,
- – kodowania i dekodowania,
- – rozwiązywania, przekształcania i układania zadań.
- Zajęcia wyrównawcze z matematyki dla klas IV – VI
- Cele główne programu
- 1. Uzupełnienie braków w wiadomościach z matematyki.
- 2. Kształtowanie umiejętności stosowania matematyki w praktyce.
- Cele ogólne:
- • przełamanie strachu przed matematyką i przywrócenie wiary we własne siły,
- • ukazanie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych,
- • ugruntowanie wiedzy zdobytej ma lekcjach matematyki,
- • uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych,
- • wyrobienie poczucia własnej wartości,
- • rozwijanie logicznego myślenia i formułowania wniosków,
- • przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej w życiu codziennym,
- • wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi korygowanie błędów rozwijanie
- • umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.
- Cele edukacyjne:
- • wykonywanie prostych działań pamięciowych na liczbach naturalnych, całkowitych i ułamkach;
- • stosowanie algorytmów działań pisemnych i zastosowanie ich w sytuacjach praktycznych;
- • interpretowanie informacji tekstowych, liczbowych i graficznych;
- • rozumienie podstawowych pojęć i terminów matematycznych;
- • prawidłowe zapisywanie wyników i odpowiedzi;
- • dobieranie odpowiednich modeli matematycznych do prostych sytuacji
- • stosowanie poznanych wzorów i zależności;
- • przetwarzanie tekstu zadania na działania arytmetyczne
- • ustalanie kolejności czynności w celu rozwiązania zadania;
- • wyciąganie wniosków z informacji podanych w różnej postaci;
- • wzmacnianie najmniejszych nawet sukcesów i motywowanie do pokonywania trudności.
- Procedury osiągania celów
- 1. Stosowanie różnorodnych metod:
- • metody problemowe: rozwiązanie problemu w oparciu o tekst matematyczny;
- • metody aktywizujące: gry dydaktyczne, konstruowanie gier planszowych, burza mózgów, metoda projektów;
- • metody podające: wykład, objaśnienie , opis, opowiadanie, pogadanka, odpowiadanie na pytania uczniów;
- • metody praktyczne: ważenie, odmierzanie, posługiwanie się kalendarzem, itp.
- • metody programowane: wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych.
- 2. Stosowanie różnych form pracy:
- •indywidualna,
- • grupowa,
- •zespołowa.
- 3. Stosowanie różnorodnych środków dydaktycznych:
- • prezentacje multimedialne;
- •modele figur płaskich i przestrzennych;
- • gry matematyczne;
- • miary, wagi, zegary, kalendarze, itp.
- • zbiory zadań;
- • karty pracy.
- prowadząca: Krystyna Filonowicz-Kuszmar